Vuoden 2026 aikana kerätään oululaisten muistoja jääurheilusta ja Oulun Kärppien ympärille rakentuneesta paikallisesta kulttuurista.
Toukokuun loppuun mennessä vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvottiin Kärppien pelipaita ja pipoja, vapaalippuja Tiimaan sekä Oulun museon tuotepalkintoja. Voittajiin otetaan henkilökohtaisesti yhteyttä viikon 24 aikana.
Jääpä mieleen – oululaisten jääurheilumuistojen keräys on kuitenkin edelleen avoinna. Kerättyjä muistoja hyödynnetään pienoisnäyttelyssä, joka on esillä Kärppien Talviklassikon yhteydessä Raksilassa 12.12.2026. Muistoja julkaistaan myös museon verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Muistitiedon kartuttamiseen voivat osallistua kaikki, arkisetkin muistot ovat keräykseen tervetulleita. Muistoja toivotaan niin kaukaloista kuin kentiltä, katsomoista ja pukuhuoneistakin. Moni muistaa vaikkapa pyörämatkat jääkentälle luistimet jalassa, polkimet terän välissä tai ringetteotteluiden hyisevän hektiset tunnelmat.
Kärppä-muistojen lisäksi keruuseen kaivataan tarinoita jääurheilusta laajemminkin. Muistot voivat liittyä esimerkiksi taitoluisteluun, jääpalloon, cheerleadingiin tai ringetteen. Kuka henkilö on jäänyt mieleen? Mitä kisareissua muistellaan vuosien päästäkin?
Lisätiedot:
Maiju T. Oikarinen
museolehtori, Oulun museo- ja tiedekeskus
maiju.t.oikarinen@ouka.fi
Tämä keräys on päättynyt!